Att ha en jämställd arbetsplats handlar om så mycket mer än lika lön för lika arbete. Det är något som alla företag måste ta hänsyn till, oavsett om det är ett statligt eller privatägt bolag.
Rätt att anmäla orättvisa och diskriminering i samhället
Om en anställd upplever sig bli kränkt på en arbetsplats eller om en kund upplever att de blivit kränkande bemött av ett företag, kan han eller hon anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Efter att anmälan har kommit in till DO tar de ställning till om personen i fråga har blivit kränkt. Om så är fallet, måste arbetsplatsen eller företaget i fråga agera och rätta till problemet. I vissa fall kan det handla om att arbetsplatsen eller företaget får ge ett skadestånd till den diskriminerade som plåster på såren och/eller att åtgärda den kränkande eller diskriminerande situationen. Ibland kan en kränkande situation handla om att en person har blivit kränkande bemött av en chef på en arbetsplats eller av en anställd inom ett företag. I andra fall kan det handla om att personen i fråga inte kunde tillgodogöra sig vissa utrymmen eller tjänster på grund av ett fysiskt funktionshinder.
Många mindre företag som tvingas betala skadestånd till en diskriminerad person tvingas ta lån via Zmarta, Advisa eller Lendo för att få råd med skadeståndet och för att inte riskera att gå i konkurs.
Jämställdhet på flera plan
Att ha en jämlik och jämställd arbetsplats handlar inte bara om jämlikhet mellan kön, utan även mellan olika individer och deras specifika behov. I Sverige är det inte lagligt att kränka eller diskriminera någon för deras ålder, kön, funktionsnedsättning, sexualitet eller etnicitet. Det är alltså många områden som ett företag måste kunna bemöta sina anställda på och tillgodose deras behov utöver kraven för arbetsmiljön och anställningsvillkor.